מרכז שליטה ובקרה על תנועת מכוניות – כמו במטוסים…

עוד כילד פינטזתי ממושכות על ייעול התעבורה בכבישים. הרעיון המרכזי היה להיות מסוגל להזין לתוך מחשב הרכב את היעד אליו אתה רוצה להגיע, ולתת למחשב לומר לך בדיוק באיזה כביש ונתיב ליסוע, באיזו מהירות, ועוד. מערכת רמזורים שמתקשרת עם הרכבים הנוסעים כדי לתכנן את מופע הרמזור ולא רק לעבוד בצורה אוטומטית, ועוד. כמובן שכבר אז בחלומות שלי לא היה צורך בנהג ברכב, כאשר המודל שלי היה החיפושית המשתוללת (למי שזוכר) . מי חשב אז שמכוניות ממש יוכלו לדבר איתנו יום אחד… ביננו, מטוסים טסים ככה בדיוק עם מרכזי פיקוח שמכתיבים להם בדיוק איך ומתי לטוס, אז למה לא במכוניות? הייתרונות מאוד ברורים –  משך הנסיעה יהיה ידוע מראש ומתוכנן. צריכת הדלק (למרות שעד שהפתרון הזה יכנס לא ניסע על דלק) תהיה קטנה יותר, ושעות עבודה רבות יחסכו למשק. לצורך המחשה, בשנת 2009 בארה"ב בלבד, הזמן האבוד כתוצאה מפקקים, היה כמחצית מהתל"ג הכללי של ישראל באותה שנה. יכולות עיבוד הנתונים והאופטימיזציה מורכבים מידי עבור מערכות המחשוב כיום ולמעשה אין אפילו מודל מתמטי שמסוגל לחזות בצורה טובה את התנהגות הפקקים בכבישים, אבל בעוד כמה שנים אולי זה יהיה אפשרי.

אז איך זה אמור לעבוד?
נאמר שאני רוצה ליסוע מב"ש לת"א ורוצה להגיע בשעה מסויימת, מחשב הרכב יוכל לומר לי באיזו שעה ליסוע אחרי שהוא שישקלל את הנתונים מכל כלי הרכב שאמורים לנסוע היום. כמובן שאהיה מוגבל לנתיב הנסיעה שנקבע לי מראש ואם ארצה לשנות משהו, זה ידרוש אישור מחדש של נתיב הנסיעה. כאשר מחשבים ינהגו בכלי הרכב, יהיה גם ציות לכל הכללים שנקבעו ככה שזה אפילו עשוי להצליח. באמצעות אופטימיזציה של שטחי הכבישים ניתן יהיה להכניס הרבה יותר מכוניות לאותו כביש ולוודא שכולם נוסעים במהירות גבוהה.

דוגמה שניתן לתת פה היא של רמזור עם 10 מכוניות בשורה. כאשר הרמזור הופך לירוק, ייקח הרבה זמן עד שהרכב העשירי יתחיל בכלל להתקדם. בתיאוריה, אם כל המכוניות היו מתחילות לנוע באותה שניה ובאותה מהירות, המכונית העשירית הייתה מתחילה לנוע מיד עם הופעת האור הירוק. למה זה לא קורה? כי נהג המכונית העשירית לא יכול להיות בטוח שהנהג התשיעי ינוע ולכן מחכה לראות שזה קורה. כך לגבי הנהג התשיעי (ביחס לזה שלפניו) וכן הלאה. כאשר הרכב שלנו ממוחשב לגמרי, הרכב שלנו מסוגל לתקשר עם כל המכוניות שלפניו (יש המון טכנולוגיות כדי לאפשר את זה) וכך הוא יודע בדיוק מתי הרכב הראשון והשני (והשאר) מתחיל ליסוע מיידית.

דוגמה נוספת היא פקק תנועה בכביש 6. לו כל הפקק היה מתחיל ליסוע במהירות של 100 קמ"ש באותו רגע, הפקק היה מתקדם מהר. בפועל, כולם עומדים.

חברה ברזילאית מציעה בתערוכת רכב בארה"ב קונספט בשם OU (או בפורטוגזית) שמתקרב לרעיון הזה. הרעיון הוא לצייד את רכבים חשמליים בערכה שתאפשר להם לעלות למסילה שתורכב על כבישים מרכזיים בברזיל. המסילה הזו תאפשר להם לנוע עליה בצורה אוטומטית (המהירות והמרחק בכלי הרכב שלפנים) ובכל זאת תאפשר להם עליה וירידה מהמסילה בנקודות מסויימות. בעת התנועה על המסילה, המצבר יטען, מה שנותן ערך מוסף לעליה למסילה. זה עדיין בשלב של קונספט אבל בהחלט מעניין.

איך כל זה משתלב בתוך מערך תחבורה שכבר קיים, מאוד יכול להיות שבסגנון של הרכבת הסינית הזו:

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה בטיחות, חיישנים, מחשוב, סין, רובוטים, רכב, רעיונות חדשים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות על מרכז שליטה ובקרה על תנועת מכוניות – כמו במטוסים…

  1. פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

  2. פינגבאק: מערכת תקשורת בין רכבים | Technologeek

  3. פינגבאק: רכבים ותמרורים שמדברים אחד עם השני | Technologeek

כתיבת תגובה