חינוך 3.0 – מההווה לעתיד

בשני הפוסטים הקודמים (חלק א', חלק ב') דיברתי על מערכות למידה מתקדמות שמתחילות למצוא את דרכן לתוך בתי הספר. המערכות האלו מבוססות על מערכי שיעור מקוונים בהם נושאים שלמים נלמדים גם דרך המחשב, ולא רק דרך ההוראה בכתה. העיקרון הוא שככל שנדע לנצל יותר ערוצי קלט אצל התלמיד, וניתן לו יכולת אמיתית להתקדם בקצב שלו ובתחומי העניין שלו, כך הוא יוכל למקסם את הלמידה. הדגשתי ואני תמיד מדגיש שאפשר להעצים את הלמידה, אבל החינוך והערכים יבואו מהמורים וההורים. ככל שנוכל להעביר תכני לימוד לשיעורים ממוחשבים, נוכל לפזר את שעות הלמידה על פני כל היממה (ודיברתי על זה שבחלק מבתי הספר הלמידה נעשית בבית, והתרגול נעשה בכתה), ואז השעות בבית הספר יוקדשו יותר לחינוך ולהעשרה בתכנים חדשים. בפוסט הזה, אני הולך מעבר לזה – אל עולם שבו המחשבים יוכלו לפתור את בחינות הבגרות של היום. 

מה יהיה בחינוך 3.0

באמצע שנות השבעים התחילו להכנס מחשבונים לכל בית. המחשבונים יצרו קושי בבתי הספר שלא ידעו איך להתייחס אליהם. החשש היה ששימוש במחשבונים יוביל לחוסר יכולת אצל התלמידים לבצע פעולות חשבון בסיסיות ולכן נאסר השימוש בהם. עם זאת, אם עד הכניסה של המחשבונים, לוח הכפל נלמד עד 15 או אפילו 20, הרף ירד ל- 10. עד היום, אסור להשתמש במחשבונים בבתי ספר יסודיים. המציאות היא שרמת המתמטיקה הנלמדת היום בבתי הספר היא לאין שיעור יותר מורכבת מזו שנלמדה בשנות ה- 70.

בתחילת שנות האלפיים, הויקיפדיה נוסדה והתחיל תהליך מהיר של מעבר המידע מהאנציקלופדיות הכתובות אל האינטרנט. בתי הספר וההורים חששו שהילדים יהיו חסרי דעת כאשר כל עבודת הגשה מסתכמת בהעתק-הדבק מהערך הרלוונטי בויקיפדיה. התלמידים מצדם לא הבינו מה הבעיה – למה לזכור בעל פה משהו שזמין לי במרחק של דקה. מקצועות שלמים הושפעו מכמות המידע שהייתה זמינה באינטרנט אבל אופי הלימוד עדיין לא התאים את עצמו. במבחני בגרות בהיסטוריה, תלמיד עם מחשב יכול לקבל 100 ללא בעיה, אבל אנחנו קוראים לזה רמאות.

אנחנו נמצאים בפתחו של שינוי מאוד משמעותי בכל מה שקשור למידע ולידע. בשנה האחרונה, כמות המידע שנוצר בעולם שווה בערך לכמות המידע שנוצר ב- 5000 השנה שקדמו לה. זה מאוד פשוט – כמעט כל הטקסטים שאי פעם נוצרו הוסבו לפורמט דיגיטלי, ולכמות התמונות והסרטים שאנחנו מייצרים אין תקדים. הבעיה היא שיש הרבה מידע אבל לא בהכרח הרבה ידע. כדי להפוך את המידע לידע, יש לתת למידע משמעות, לקטלג, ולהגדיר חוקים שונים בין פריטי המידע השונים. עד היום, חשבנו שזה הערך המוסף שלנו בתור בני אדם: היכולת לחבר פריטי מידע שונים ולתת להם משמעות עבורנו, אבל גם זה משתנה.

מנועי חיפוש רבים קמים כשמטרה שלהם היא לא רק לעשות אינדקסים של המילים הנמצאות במיליארדי הדפים ברשת, אלא גם להבין אותם. לא רק להבין אותם, אלא גם להיות מסוגל לחבר בין מידע הנמצא בדפים שונים בעזרת סדרה רחבה של כללים, ולהסיק מכך מידע נוסף, שאותו הוא יחבר למידעים נוספים עד ליצירה של ידע עבורנו. מנועים אלה נקראים מנועי חיפוש סמנטיים או מנועי ידע. הדרך הטובה ביותר לחשוב על זה היא כך: נאמר שאני מחפש לדעת כל מה שאפשר על הנשיאה של ארגנטינה. חיפוש סמנטי של "הנשיא של ארגנטינה" ייתן לי בכרטיסיה מסודרת את כל המידע הרלוונטי לגבי הנשיאה בעוד שחיפוש רגיל ייתן לי 10 שורות של אתרים בהם המילים (או חלק מהם) "הנשיא של ארגנטינה" מופיע. גוגל כבר מכניסה אלמנטים סמנטיים לחיפוש כך שהתוצאה הראשונה תהיה תמונות של הנשיאה (לפחות אם תחפשו באנגלית).

איך זה קשור לחינוך? חלק גדול ממה שאנחנו עושים במקצועות רבים הוא ללמוד חוקים מסויימים ולהשתמש בהם. בעיקר במקצועות הריאליים כגון מתמטיקה, כימיה, פיסיקה ועוד. איך יראה העולם שלנו שבו בחינת בגרות במתמטיקה 5 יח"ל יכולה להפתר ע"י טלפון? לא מאמינים, תמונות שוות אלף מילים או גשו לאתר החיפוש של Wolframa  ותבדקו בעצמכם. אחרי שתבדקו את האתר, כבר תבינו לבד שמשהו מאוד מהותי צריך להשתנות במערכות החינוך. לצורך הדיוק, מנוע החיפוש של wolframa לא מוגדר כסמנטי אלה יותר כידע. הוא אוסף מידע ממקורות שונים ושומר אותם אצלו בצורה מובנית. Siri של אפל, משתמשת במנוע הזה כדי לתת תשובות לשאלות בתחומים הרלוונטיים.

מנועי חיפוש סמנטיים עיקריים ניתן למצוא פה.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה חינוך, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על חינוך 3.0 – מההווה לעתיד

  1. פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

כתיבת תגובה