אין מחסור בשעות הוראה – יש עודף אדיר

מתוך "נאום" שהכנתי לקראת כנס מתנדבים בחינוך שיתקיים ביישוב מיתר בשבוע הבא. דברים שאני פשוט מאמין בהם:

אחד העקרונות של חשיבה יצירתית הוא לחשוב כאילו אנחנו בעולם ללא מגבלות פיזיקליות ואחרות. לנטרל את כל האמונות המגבילות שלנו ואת כל ה"אמיתות" לפיהן אנחנו חיים וככה לתכנן ולחשוב בצורה אוטופית. אח"כ פשוט ללכת ולבצע בדיוק את מה שתוכנן. זה לא בהכרח יהיה פשוט ואולי אפילו ייקח כמה שנים, אבל התוצאה תהיה שווה את זה. מסתבר פעם אחר פעם שהמגבלות שאנחנו חושבים שקיימים, בכלל לא נכונים.

 לדוגמה – נהוג לומר שיש משבר אנרגיה בעולם. שמקורות האנרגיה הולכים ופוחתים ולראיה, צופים שהקיץ לא יהיה מספיק חשמל בישראל. אומרים גם שמקורות האנרגיה הולכים ואוזלים. האמת היא שכל 88 דקות, השמש לבדה מספקת לנו את כמות האנרגיה השנתית לכל כדור הארץ. הבעיה היא לא האנרגיה, אלא היכולת שלנו לאגור אותה.

 אומרים גם שיש מחסור במים. מים מהווים 70% משטח כדור הארץ. מתוכם, 97.5% מלוחים, 2% הם קרח, ומסתבר שכל מלחמות המים הם על 0.5% של מים מתוקים. מתקנים קטנים שכבר מפותחים היום מסוגלים לייצר 1000 ליטרים של מי שתיה כל יום בעלות של כחצי שקל לליטר. האקסיומה שאין מים פשוט לא נכונה. יש המון מים – רק צריך לדעת להפיק אותם כמי שתיה.

 ואומרים שיש בעיה בחינוך בישראל. שהתלמידים של היום הם לא מה שהיו פעם. שהמורים לא מה שהיו פעם. שמערכת החינוך מיושנת ושהיא לא התאימה את עצמה לעולם החדש. ואוהבים לצקצק בלשון בזמן שאומרים את זה ולהיאנח תוך כדי. אבל האמת היא… האמת היא שיש פה אמונה מגבילה שצריך להסיר אותה. מי אחראי על החינוך של ילדינו? מי הם המורים של היום? מהי "מערכת החינוך" ומי בדיוק לומד שם? והמסקנה היא שאין שום מחסור בשום דבר שקשור לחינוך (וגם לא לשום דבר אחר). בדומה לאנרגיית השמש, הבעיה היא לא של מחסור אלא בתיעול העודף.

 במיתר יש היום כ- 2000 משפחות. 2000 משפחות זה מינימום של 2000 אנשים בוגרים המסוגלים לתרום שעה אחת מזמנם בשבוע. שעה בשבוע. לשם ההמחשה, 2000 איש בלבד שיתנו 4 שעות בחודש בלבד מזמנם, יותר מיכפילו את כמות שעות ההוראה שכל תלמיד מקבל. ואני לא מדבר על בית ספר מיתרים. אני מדבר על מיתרים ועל שלושת בתי הספר היסודיים במיתר ביחד. פתאום הבעיה היא לא שאין מספיק שעות לימוד, אלא מה לעשות עם כ"כ הרבה שעות. איך לנהל אותן, איך להבטיח שכל תלמיד יקבל עוד ועוד. כל הבעיות והקיטורים שהיו לנו עד עכשיו כבר לא יהיו רלוונטיים. נכון? נקודה למחשבה.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה חינוך, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה