האם פייסבוק תיעלם תוך כמה שנים?

יש הרבה שאלות שעולות כשחושבים על העתיד של פייסבוק. האתר ששינה את הצורה שבה אנחנו משתפים ופועלים באינטרנט וגדל מכלום לכמעט מספר 1 תוך זמן קצר מאוד, הגיע לנקודת רוויה בחייו. זה נכון שמספר המשתמשים עדיין גדל אבל לאט מבעבר, ההנפקה הייתה 'רועשת' מידי והעלתה הרבה שאלות לגבי המודל הכלכלי מאחוריו, והתחושה היא שהשינויים שפייסבוק מספקת לנו הם קטנים ולא משמעותיים מספיק. אם נשווה את פייסבוק לגוגל, אפל, סמסונג, ואפילו מיקרוסופט – כולם עובדים על הדבר הגדול הבא. לכולם יש מספר הבטחות גדולות בקנה וזה משהו שקשה לומר על האתר #2 בעולם – פייסבוק.

החוק שאומר שאם אתה לא מתקדם (רץ) כל הזמן, אתה הולך לאחור תופס גם עבור פייסבוק. הבעיה של פייסבוק היא שהדרך שלה להתקדם הוא ע"י רכישה של אחרים ולא ע"י פיתוחים חדשים מתוצרתה. לאחרונה קנתה פייסבוק את אינסטגרם ואת פייס.קום הישראלית. זה לגיטימי לקנות חברות אחרות, אבל לא רק לקנות חברות אחרות. בצד הכלכלי, אני לא כ"כ מבין את ההגיון שבקניית אינסטגרם, אבל אני בהחלט רואה את הסיבה שפייס.קום נקנתה. יש שם טכנולוגיה מדהימה, שאנחנו רק מתחילים להבין.

שינוי נוסף שמתרחש במקביל (לרעת פייסבוק) הוא המעבר למובייל. כבר היום, יותר מחצי מהפעילות של אנשים בפייסבוק נעשית דרך טלפונים וטאבלטים. הבעיה היא שבמצב הזה כל המודל הכלכלי של פייסבוק קורס כיוון שהוא מבוסס על פרסומות. כשאני גולש בסמארטפון, אין מקום לדחוף לי פרסומות. בטח לא בכמות שאני חוטף באתר האינטרנט.

ובכל זאת, פייסבוק מנסה לעשות דברים שיגדילו את זמן השימוש שלנו באתר שלה, שהוא גם ככה עצום ביחס לכל אתר מתחרה. כיוון שהמודל הכלכלי מבוסס על פרסומות במחשב בייתי/נייד – הרעיון הוא להגדיל עוד יותר את זמן השימוש באתר הפייסבוק, לשפר את מודל הפרסומות, ולהביא לאתר עוד ועוד אנשים. כל זה מסתכם ביותר פרסומות ויותר כסף. את נושא השימוש המוגבר במובייל, פייסבוק חייבת לפתור, כי זו המגמה.

החנות של פייסבוק

לפני כחודש, פייסבוק הודיע על פתיחת החנות שלה שבהיעדר שמות פנויים קיבלה את השם App Center. לכאורה זהו צעד מוזר. האם לא מספיק שאנחנו קונים אפליקציות לסמארטפון שלנו? האם אנחנו מצופים לקנות אפליקציות גם עבור הפייסבוק?

שלב ראשון: הגדלת משך הזמן בו אנחנו נמצאים בפייסבוק – פייסבוק רוצה להכנס למובייל אבל כיוון שלכל מערכת הפעלה יש כבר את החנות שלה, היא לא יכולה (לכאורה) להתחרות בהן. הדרך שפייסבוק מצאו, הוא להיות חלק מכל מה שקורה על הטלפונים שלנו. ניקח דוגמה: אחד היישומים שנתקלתי בהם בחנות של פייסבוק הוא Android Pro Widget. כאשר אני בוחר להתקין את היישום (כל זה על המחשב הנייד) קורות שתי פעולות שאולי נראות תמימות, אבל הן ממש לא. בשלב הראשון, היישום מבקש ממני את ההרשאות לכל המידע שלי ועלי מתוך חשבון הפייסבוק. משם היישום נשלח לי לפייסבוק בנייד עם הוראות התקנה מהחנות של גוגל. דרך אגב, יישום מאוד חביב למי שמתעניין. אז כרגע, יש לי יישום שמעבר לזה שהוא יודע מי אני ומה אני דרך הפייסבוק, הוא גם יודע מי אני ומה אני דרך הנייד. למעשה, כל רגע שבו הטלפון שלי פתוח (כלומר 24 שעות) אני מחובר לפייסבוק.

שלב שני: הגדלת כמות המשתמשים אנשים רבים לא מעוניינים לשחק את המשחק של הרשת החברתית. אותם אנשים לא פתחו חשבון מעולם בפייסבוק, ואם פתחו פעם, הם לא מעוניינים להיות שם. אנשים רבים שואלים אותי 'מה עושים בפייסבוק?' וזו בדיוק השאלה. כל עוד זה רק לשתף תמונות וסטטוסים, רבים נרתעים. אבל מה יקרה אם התשובה תהיה – רואים טלויזיה, קוראים חדשות, פותרים תשבצים ועוד. ובנוסף, את כל זה עושים בלי להכנס בכלל לפייסבוק אלא מהנייד? כיוון שפייסבוק מאפשרת לכל מי שכותב אפליקציות, להשתמש בחשבונות המשתמשים, ייתכן מאוד ואפליקציה שאנחנו מורידים מהחנות של אפל או גוגל, תוכל ליצור עבורנו חשבון פייסבוק שישמש אותה כדי לבנות את הפרופיל שלנו. משהו בסגנון של ללכת עם ולהרגיש בלי. יישום אחד שיכול להתאים לנישה הזו הוא Pipe. האפליקציה מאפשרת העברת של קבצים בין משתמשים באופן ישיר P2P והוא מתחבר לחשבון הפייסבוק.

שלב שלישי: מודל פרסומות במובייל – הפרסומות שמופיעות היום באפליקציות שלנו בנייד, מגיעות ברובן הגדול דרך גוגל. ככל שיהיו יותר אפליקציות שעובדות דרך פייסבוק, כך המגמה הזו תתחיל להשתנות. פה נשאלת השאלה, כמה זמן גוגל יתנו לזה לקרות. נכון להיום, פייסבוק לא פתחה את מנוע הפרסום שלה כלפי חוץ באופן שבו גוגל עושה זאת, אבל אם הם יצליחו לחבר את המידע מהנייד עם המידע החברתי שיש אצלה, יהיה לפייסבוק ייתרון גדול על כל שאר המתחרות בשוק.

לסיכום

אנחנו מכירים אפליקציות לטלפונים כבר הרבה זמן ונדמה שאי אפשר להפתיע אותנו בתחום. הכניסה של פייסבוק לתחום הפרסום במובייל, והחיבור ההדוק בין הטלפון לחשבון הפייסבוק יכניסו קצת עניין לתחום. גוגל, ומיקרוסופט ששולטות בשוק הפרסום יקבלו תחרות גוברת מצד פייסבוק. אם פייסבוק תחליט להכנס לתחום החומרה, זה יכול רק להוסיף שמן למדורה. האם זה מה שיציל את פייסבוק לאורך זמן?

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה כללי, רשתות חברתיות, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות על האם פייסבוק תיעלם תוך כמה שנים?

  1. פינגבאק: כמה זמן נותר לפייסבוק לחיות? | Newsgeek

  2. פינגבאק: כמה מחשבות על פייסבוק | Technologeek

  3. פינגבאק: המודל החינמי של פייסבוק: כבר לא חינם? | Newsgeek

כתיבת תגובה