כמה מחשבות על פייסבוק

לפני כמה חודשים כתבתי על האפשרות שפייסבוק תיעלם בעוד כמה שנים. אני יודע שזה נשמע אפילו יותר הזוי מהאפשרות שאפל ייעלמו מנוף הסמארטפונים, אבל לטיעונים שהעליתי לפני כמה חודשים אני רוצה להוסיף עוד כמה דברים שהצליחו לעצבן אותי בפייסבוק ושמייצגים בעיני מגמה שבטווח הארוך יזיקו יותר משיועילו.

הבסיס לכל הטיעון שלי הוא אחד – אנחנו אוהבים את פייסבוק כי הוא חינם. פייסבוק לא מצליחה להמריא כיוון שהיא לא מצליחה עם מודל הפרסומות שלה – שהוא זה שמאפשר את החינם. בחודשים האחרונים פייסבוק שינתה כיוון ודוחפת לנו תכנים ממומנים ללא סוף ומחייבת את בעלי הדפים בעלויות לא מבוטלות, מה שהופך את חווית השימוש בפייסבוק לפחות ופחות מהנה.

הטיעונים שהעליתי בעבר נגד פייסבוק עדיין תקפים

  1. פייסבוק לא מחדשת מספיק בתחום הליבה שלה. דף הבית של פייסבוק (זה החדש) נראה מיושן ועמוס, והוא מסודר בצורה זוועתית מבחינת המשתמש. לפני כמה ימים נוצר באזז סביב מה שנראה כמהלך חזרה של Myspace. מייספייס הייתה קיימת עוד לפני פייסבוק והייתה הרשת החברתית הדומיננטית עד ה- 19 באפריל 2008. מייספייס מציגה בוידאו המצורף את התוכניות שלה בתחום. היא מציגה את כל מה שיש בפייסבוק, פינטרסט, יו-טיוב, גוגל+, ועוד – והכל בממשק אחד. אני לא טוען שמייספייס היא הדבר הבא, אבל יש לאן לשאוף.

  1. פייסבוק קונה ביוקר – פייסבוק קנו את אינסטגרם בסכום אדיר ועוד לא עשו איתה כלום. אינסטגרם עצמה עדיין גדלה בקצב מרשים, אבל לא מרוויחה כלום. מילא לקנות חברה בהרבה כסף, אבל לפחות שתהיה רווחית. פייסבוק גם קנו את face.com, עיצבנו את כל המפתחים שהשתמשו ב- API שלהם וגילו בוקר בהיר אחד שהוא לא קיים יותר, והרגיזו את המחוקקים בכמעט כל מדינה – שכבר הודיעו שלא יאפשרו שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים. במקרה של אינסטגרם כמו גם של פייס.קום – אין ואקום והרבה מאוד חברות כבר מתחרות על שוק הפילטרים לתמונות וזיהוי פנים כך שעד שפייסבוק תחליט מה לעשות עם המוצרים האלו – יהיה מאוחר. הסרטון הבא ממחיש אולי בצורה הטובה ביותר מדוע לא נרצה מנוע זיהוי פנים משולב לתוך מנועי חיפוש וידע עלינו.

  1. מודל הפרסומות במובייל עוד לא פתור – בתחום הזה, יש בעיה מובנית והיא שטח הפרסום הקטן מאוד שיש בטלפון, אבל יש לפייסבוק כיוון שיכול לעזור לה. פייסבוק שוקלת לאפשר למפרסמים גישה לבסיס הנתונים שלה לצורכי פילוח, מה שיאפשר להם להתחרות בגוגל בשוק הפרסומות. לבעלי סמארטפונים יש בדר"כ חשבון פייסבוק שמוגדר עליו ולכן זו יכולה להיות הזדמנות טובה עבור פייסבוק. התחרות של פייסבוק מול גוגל בתחום הפרסומות הוא אחד המאבקים הגדולים שיש כיום בעולם המדיה.

פייסבוק היא כבר לא חינם

כשהקמתי את דף האוהדים שלי בפייסבוק (מי שלא ביקר מוזמן לעשות זאת וכמובן לעשות לייק), עבדתי לפי המודל החינמי של פייסבוק. כל אחד יכול לפתוח חשבון וכל עסק יכול להקים דף אוהדים. מי שרוצה לקדם את האתר שלו, יכול לעשות זאת באמצעות פרסום והתשלום הוא לפי רמת החשיפה של הפרסומת או כמות הלחיצות על הפרסומת. כל קליק שמישהו עושה על פרסומת בפייסבוק עולה למפרסם בסביבות חצי דולר. הבעיה היא שיש הרבה מאוד אנשים פיקטיביים בפייסבוק שפשוט עושים לייקים לדפים. המפרסמים אולי הרוויחו מספר פיקטיבי של לייקים לדף (לייקים שלא שווים כלום) אבל הפסידו הרבה מאוד כסף בפרסום שלא מחזיר את ההשקעה בו.

לפני כמה חודשים פייסבוק יצאה עם האפשרות "לקדם" פוסטים של דף עסקי. מסתבר שאם אני מפרסם משהו בדף האוהדים שלי, שיש בו 1000 לייקים, רק כ- 120 איש יראו את הפוסט. פייסבוק לא מאפשרת יותר מזה. רוצה יותר? שלם 2$ עבור על אדם נוסף. יותר רחוק מחינם מזמן לא היה. כאשר רק כ- 12% מהאוהדים של דף רואים מה באמת קורה בו, מה הטעם בכלל להחזיק דף אוהדים. התוצאות העסקיות של פייסבוק מראות שהאפשרות הזו לא ממש תפסה.

הפיצ'ר האחרון מבית פייסבוק הוא בתחום הקופונים. כל עסק יכול לפרסם קופונים ישירות מדף הפייסבוק ולשתף אותו עם האוהדים והחברים של כולם. רעיון נפלא שחברות הגרופונים למינהן חוששות ממנו כבר זמן רב. האם הוא יצליח או שפשוט יעמיס עוד יותר את דפי המשתמשים  שיתמלאו פתאום בקופונים שעד עכשיו ישבו בצד הימני של העמוד (או השמאלי).

מה הבעיה עם להרוויח כסף?

אין לי בעיה עם זה שפייסבוק ירוויחו – ואפילו הרבה, אבל השילוב שבין חווית המשתמש לבין הצורך בהוספה של פרסומות ותכנים ממומנים צריך להיות נכון. כאשר כל החדשנות של החברה הולכת לכיוון של איך להרוויח עוד כסף ואיך להעמיס את הדף בתכנים שיווקיים, זה סימן לא טוב.

הבעיה עם הטיעון שלי, לפחות כרגע, היא שפייסבוק הוא/היא האתר מס' 1 בעולם…

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה אבטחת מידע, טכנולוגיה, כללי, רשתות חברתיות, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על כמה מחשבות על פייסבוק

  1. פינגבאק: מי מרוויח כסף בשוק הרשתות החברתיות? | Technologeek

כתיבת תגובה