מי מרוויח כסף בשוק הרשתות החברתיות?

אחת הבעיות הגדולות של הרשתות החברתיות היא היכולת להרוויח מהן כסף. כתבתי כבר הרבה על פייסבוק ועל הבעייתיות של המודל העסקי שלהם, ודווקא משום כך מעניין לראות את המודל העסקי של כמה מהמתחרות שלה. מהמתחרות הגדולות שלה כרגע – לינקדאין וטוויטר, ועד מתחרות חדשות שמנסות להיות הפייסבוק הבא.

LinkedIn

נתחיל בזה שללינקדאין יש פחות מ- 20% מהמשתמשים בפייסבוק אבל קצב הגידול המשתמשים בה גדול הרבה יותר (2 משתמשים חדשים כל שניה). הרווח למשתמש בלינקדאין זהה לחלוטין לזה של פייסבוק – 85-86 סנט לפי תוצאות Q2, מה שאומר שללינקדאין יש פוטנציאל גדילה ברווח טוב יותר. המודל של לינקדאין בנוי בעיקר על פלטפורמת הגיוס שלה. לינקדאין מהווה את שוק הדרושים העולמי בתחומים רבים ומעל ל- 50% מהרווחים שלה מגיעים משם. כ- 20% מהרווחים מגיעים ממשתמשים שעושים מנוי, וכ- 30% בלבד מפרסומות. לפייסבוק יש בעיה עם המעבר של הציבור לגלישה דרך הסמארטפון, בעיה שפחות קיימת אצל לינקדאין גם בשל העבודה שאופי הגלישה בלינקדאין הוא כזה שהוא לא נעשה מסמארטפונים.

בשבועות האחרונים אנחנו נחשפים לשינויים רבים שלינקדאין עושה כדי לחזק את הפרופילים המקצועיים של המשתמשים. זה התחיל בהוספה של מנגנון המלצות חדש בו אנשי קשר יכולים להמליץ על היכולות המקצועיות שלי – תכונה שכבר העלתה את אחוז המשתמשים באתר, ועובר דרך שינוי משמעותי מאוד שצפוי בממשק בשבועות הקרובים. הצעדים האלו הופכים את לינקדאין למוצר שיגרום לאנשי מקצוע להשקיע בו יותר ויותר מזמנם, במידה מסויימת על חשבון פייסבוק. המטרה של לינקדאין היא לחבר בין אנשי מקצוע להזדמנויות ולעזור להם להצליח. המבנה של לינקדאין תומך בזה בצורה טובה.

 

Twitter

הפלטפורמה שלא כ"כ הצליחה בארץ בנויה על הרעיון של סטטוסים באורך של 140 תווים בלבד עם שינויים לאחרונה שמאפשרים להוסיף תמונה. טוויטר היא לא חברה ציבורית ולכן לא מפרסמת נתונים פיננסיים אבל דו"חות שהודלפו לפני מספר חודשים מראים תמונה עגומה במיוחד. טוויטר מפסידים מליונים רבים כל חודש ולא נראה שיש משהו שיכול לשנות זאת. חוסר היציבות הפיננסית נותנת את ביטויה גם בכסא המנכ"ל שהוחלף 3 פעמים ב- 6 השנים האחרונות. המודל של טוויטר הוא במכירה של התכנים לענקיות החיפוש גוגל, מיקרוסופט ויאהו. התוכן שאנשים מצייצים שייך לטוויטר והוא יכול להופיע בתוצאות החיפוש. טוויטר מציעים את בסיס הנתונים שלהם לכל מי שמוכן לשלם – וכך ניתן לנטר בזמן אמת דברים כמו רעידות אדמה (מסתבר שטוויטר יכולה לדעת שיש רעידת אדמה עוד לפני שמכון סייסמולוגי מודיע על כך) או שינויים בדעת קהל בנושאים מסויימים. מבחינת כמות משתמשים לטוויטר יש מעט פחות משתמשים פעילים מאשר בלינקדאין, והיא סובלת קשות מהתופעה שגם פייסבוק מתמודדת איתה – חשבונות פיקטיביים.

מנכ"ל טוויטר הציג השבוע את החזון שלו בשביל טוויטר – והוא להיות המסך השני שבו אנשים צופים. יותר ויותר אנשים צופים היום בטלויזיה כאשר יש לידם מחשב או טאבלט בעזרתם הם יכולים לקבל מידע נוסף לגבי התוכן. יותר מ- 50% מהאמריקאים בילו כך את העימות האחרון בין אובמה לרומני. הטלויזיה משדרת את התוכן, והמסך הנוסף נותן ערך חברתי נוסף – בדמות טוויטר או פייסבוק.

תוכן בתשלום

אחד התחומים בהם טוויטר מאוד הצליחה הוא תחום המעריצים. לידוענים יש קהל מעריצים אדוק שעוקב אחרי כל ציוץ שלהם. אחת הבעיות שקיימות במודל העסקי של טוויטר הוא שאין שום דרך להפוך את האובססיה הזו לכסף. לתוך הואקום הזה, נכנסות כמה חברות כשהאחרונה שבהן היא Pheed. פיד נתמכת ע"י לא מעט ידוענים כשהרעיון הבסיסי מאוד דומה לטוויטר אבל משופר. במקום 140 התווים, אפשר להשתמש ב- 420 תווים ובנוסף להוסיף תמונה, אודיו, או וידאו. חשבון יכול להיות פתוח לכולם כמו בפייסבוק, או לעבוד על מודל של מנוי. אפשר להגדיר חשבון כסגור למנויים בלבד בעלות של בין 2-35 דולר או אפילו להגדיר תוכן מסויים בלבד למנויים. פיד גוזרת קופון של 50% על כל רכישה אבל נותנת לאמנים אפשרות ליצור לעצמם זרם הכנסות על תכנים. מבילוי קצר באתר, ניתן למצוא תמונות ותכנים של אמנים שונים כגון מיילי סיירוס ודיוויד גואטה בדרך שהיא הרבה יותר ויזואלית מטוויטר – כלומר כמו פייסבוק.

הבעיה הגדולה עם תכנים בתשלום היא שאנחנו אוהבים חינם. מצד שני, מעריצים יהיו מוכנים לשלם על תכנים  בלעדיים, ובמודל הזה – התוכן מוגן בזכויות יוצרים של האמן ולא שייכים לטוויטר.

לסיכום

ב- 23.10 פייסבוק תפרסם את תוצאות הרבעון האחרון שלפי הערכות אנליסטים צפוי להיות טוב יותר מהרבעון הקודם, ועדיין מחיר המניה נשאר נמוך בשל הבעיה המבנית של פייסבוק (אבל לא צריך לרחם על פייסבוק שעדיין מרוויחה לא מעט כסף). הדוגמה של לינקדאין מראה שאפשר להיות רווחיים מאוד עם המודל העסקי הנכון. לגבי תוכן בתשלום, נשאר לראות אם אנחנו כבר מוכנים למודל כזה או שכל ניסיון מועד לכשלון.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה כללי, רשתות חברתיות, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מי מרוויח כסף בשוק הרשתות החברתיות?

  1. פינגבאק: מה קורה לפייסבוק? | Technologeek

כתיבת תגובה