העסקה בין אפל לוויז – ומתי תהיה לנו כבר נוקיה ישראלית

הרבה זמן שלא כתבתי כאן ולא כי אין לי מה לומר. פשוט עסוק עד מעל לראש במחקר. ובכל זאת העסקה שאינני יודע אם מתגבשת או לא בין אפל ל- Waze הצליחה לעצבן אותי. נניח שיש דיבורים על מכירה שכזו ונניח שבודקים אותה ברצינות. ייתכן שאחרי הכל זה יתברר כברווז (שמישהו יסביר לי כמה אפל תשקיע בפיתוח מערכת מפות לאנדרואיד, ואם לא תעשה את זה – כמה תהיה שווה ההשקעה שלהם ).

אז נניח ש- Waze מוכרת אבל כל הטיעונים שלי נכונים לכל חברה ישראלית אחרת. זכותם המלאה של בעלי המניות והמשקיעים של חברה למכור אותה, והם לא חייבים לאף אחד דין וחשבון. אנשים נכנסים לעסקים כדי להרוויח וזו המטרה היחידה של כל עסק. רגע… של כל עסק?? מטרה יחידה??

אם זו המטרה של החברה, מדוע לשלם שכר גבוה לעובדים או להשקיע ברווחתם? התשובה ברורה והיא שללא העובדים, החברה לא תוכל למקסם את הרווח שלה ולכן יש להשקיע בעובדים. אבל מה קורה כאשר מגיעה הזדמנות כדוגמת זו שבמקרה הזה (400 מיליון דולר לפי השמועות). החברה שבבעלותך גדלה מיום ליום וחודרת למדינות נוספות. המודל העסקי עובד טוב, אבל לא מצויין (מיליון דולר הכנסות בלבד בשנה). יש לך מוצר נהדר ביד אבל אתה לא מצליח להפוך אותו למספיק רווחי?

זמן לאקזיט. הכותרות בעיתון מפרגנות (כותרת בעמוד הראשון ועמודים 2 ו-3 מלאים במדור החדשות – וואלה? אלה באמת כאלה חדשות מסעירות?) וכך גם קהילת הסטארטאפים בארץ. החלום הישראלי מתגשם שוב לנגד עיננו בדמות אקזיט מכובד ואור גדול לגויים. הרבה אנשים שיהפכו למיליונרים ויקצרו את השכר לעמלם ב- 6 השנים האחרונות, ועוד סיפור שנוכל לספר על מדינת ישראל.

לא יודע מה אצלכם – אצלי יש תחושה כבדה. לא יודע מה הייתי עושה אם הייתי במקומם (מן הסתם לוקח את הכסף), אבל הייתי רוצה שפעם אחת תהיה לנו נוקיה ישראלית. חברה עולמית שמחפשת לגדול ולהפוך למשהו שהוא יותר מתרגומון פיננסי של בין רעיונות ומוצרים לאקזיטים. חברה שמוכנה להלחם על קיומה לאורך זמן ולשאוף תמיד לפסגה הבאה, ולא להגיד שהפסגה הנוכחית היא המקסימום שהיא מסוגלת לו. חברה שמאמינה בחזון ארוך טווח אמיתי, ולא כזה שאפשר להגיע אליו באיזה טריק של נמרוד הראל. אז זה נכון שנוקיה של היום היא לא מה שהיה פעם, אבל היי – איזו דרך הם עברו?

ואולי במקרה של Waze החזון כבר הוגשם. מתוך אתר החברה: החזון של Waze הוא לייצר את המפה החיה הראשונה בעולם בשיתוף נהגים מכל המדינות כדי לספק למשתמשים מידע בזמן אמת ולעזור להם לנהוג טוב יותר בכל זמן. אולי זה באמת הזמן לתת למישהו אחר להמשיך את הדרך.

כך או כך אני מאחל ומקווה ש- Waze תצליח לשמר את עצמה בתור עסק עצמאי גם אם זה בתור שלוחה של אפל, ושהעובדים שם לא יסיימו את דרכם לאחר שיעבירו את קוד המקור למפתחים מקופרטינו.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה Apple, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות על העסקה בין אפל לוויז – ומתי תהיה לנו כבר נוקיה ישראלית

  1. מאת Yaniv Keren‏:

    למה לקחת דוגמה מנוקייה – צ'ק-פויינט עשתה את זה :)

כתיבת תגובה