גוגל+ ופייסבוק – לא מה שנראה על פני השטח

איכשהו הצלחתי עד עכשיו להתחמק מהתגובה שלי לגוגל+ ולקחתי כמה ימים כדי להתרגל ולהבין את המוצר. לפני שהספקתי להגיב, פייסבוק הגיבו בצעד משלהם עם החיבור לסקייפ בכל מה שקשור לשיחות וידאו. הרבה שאלות עולות משני הצעדים האלו שתוכננו כבר זמן רב מאחורי הקלעים. יש פה למעשה 3 חברות (פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט) ענק ועוד אחת 'רק' גדולה (סקייפ) שמעורבות בסיפור ולכל אחת אינטרס משלה. נדמה שהטכנולוגיה עצמה משנית בסיפור כאשר כל החברות ויתרו על בדיקות מוצר כמו שצריך ועל הכנסה מסודרת של השירות, בתמורה ליציאה בזמן לשוק.

פייסבוק – זה שגוגל עובדת על רשת חברתית כבר הרבה זמן, זה משהו שבפייסבוק ידעו. גוגל היא האויבת מס' 1 של פייסבוק, וניתן להניח שבפייסבוק ידעו בדיוק איפה גוגל הולכת לעקוץ אותם. אחד מהמקומות האלה היה שיחות הוידאו. שיחות וידאו קיימות כבר המון זמן בין אם בסקייפ או בחברות אחרות. הרבה ביקורת הופנתה כלפי פייסבוק ויכולות הצ'ט המאוד מוגבלות שלה. פייסבוק רוצה להחזיק את המשתמשים כמה שיותר זמן עם פייסבוק פתוח וכאשר משתמשים עוברים למסנג'ר או תוכנת צ'ט אחרת, פייסבוק מפסידה אותם. בנוסף, פייסבוק הרגע קיבלה גישה למספרי הטלפון, כרטיסי האשראי, ועוד פרטים מתוך מאגר הנתונים של סקייפ.

סקייפ – לסקייפ יש 145 מיליון משתמשים בחודש לעומת 750 מיליון משתמשים של פייסבוק. בחיבור עם פייסבוק, סקייפ מקבלת פה בעיטה משמעותית ביותר קדימה בדרך להיות השם הנרדף לשיחות וידאו. על פניו סקייפ היא המרוויחה הגדולה אבל יש לה גם הכי הרבה מה להפסיד. מאות מיליוני משתמשים נוספים הם לא דבר פשוט לשום חברה. בנוסף, לא ברור מה סקייפ מרוויחה מבחינת המודל העיסקי. מליוני משתמשים נוספים שלא משלמים כלום זה לא מודל חכם כ"כ. בעיה נוספת של סקייפ היא מול הזולות של גוגל (שם שכ"כ יותר טוב מהמקור האנגלי שלו). סקייפ מציעה שירות של שיחות ועידה בוידאו, בתשלום. גוגל מציעה את זה בחינם. במקרה הזה, אם פייסבוק ירצו לתת שירות דומה בחינם – הם הורגים חלק מהמודל הכלכלי של סקייפ.

גוגל – נדמה שלכולם ברורה המוטיבציה של גוגל להשיק רשת חברתית. התחרות עם פייסבוק על שוק הפרסום ועל קהל המשתמשים הוא משהו שגוגל לא יכלה לשבת בשקט ולתת לו לקרות. זה נכון שגוגל כבר ניסתה ללא הצלחה בעבר, וזה נכון שהגוגל+ למרות כמה תכונות נחמדות שלו, רחוק מלהיות מוכן באמת – אבל לגוגל אין ברירה. כבר היום יהיה מאוד קשה לגוגל לסחוף המונים מפייסבוק, אבל היא חייבת להתחיל כבר אם היא רוצה איזה שהוא סיכוי. כמו שפייסבוק ידעה מה גוגל מבשלת לה, גם גוגל בוודאי ידעה שפייסבוק חוברת לסקייפ (ובכך ליריבה מרה אחרת שלה, מיקרוסופט). בדיוק בגלל זה, גוגל הייתה חייבת לצאת עם ההכרזה על הפלוס כמה ימים לפני פייסבוק למרות שאני בטוח שהם היו שמחים לעבוד על זה עוד כמה חודשים. כך או כך, גוגל נמצאת במסלול של בניית רשת חברתית שתשלב את כל העוצמה האדירה של גוגל – ובמיוחד שיחות וידאו בזולות, בשלב הראשון. בשלבים הבאים אנחנו נראה מגוגל מהלכים הרבה יותר רציניים שיחברו את כל היישומים של גוגל יחד ובמיוחד את יו-טיוב ופיקאסה.

מיקרוסופט – השחקן הנעלם אבל המשמעותי ביותר בעיניי. מיקרוסופט נאבקת בגוגל בכמעט כל תחום אפשרי. לאחר שנים בהם מיקרוסופט שלטה בכל תחומי המחשוב, באה גוגל ולקחה לה תחום אחרי תחום את ההובלה. החל משוק הדפדפנים, מערכות ההפעלה לניידים, התחרות בתחום מערכות האופיס שחייבה את מיקרוסופט להוריד מחירים, וסביבת הפיתוח. מיקרוסופט מצידה גם מנסה לקחת חלק מהשוק של גוגל כאשר התחום העיקרי הוא שוק החיפוש שבו מיקרוסופט נכנסה עם מנוע החיפוש בינג. מיקרוסופט נמצאת בהליכים סופיים של האישור לרכישת סקייפ תמורת 8.5 מיליארד דולר. מעבר לרכישה של סקייפ, מיקרוסופט היא אחת מהמשקיעות הראשונות בפייסבוק (מיקרוסופט מחזיקה ב- 1.3% מהשליטה בפייסבוק) ככה שחיזוק פייסבוק הוא גם צעד עיסקי ללא קשר לגוגל.

לסיכום

כמשתמשים, קיבלנו רשת חברתית חדשה שלא ממש רצינו. לא שכולנו אוהבים את פייסבוק, אבל לא באמת היה צורך ברשת חדשה. מצד שני, חדשנות ותחרותיות יכולות רק לעזור לנו. שיחות וידאו בפייסבוק לדוגמה קורות סוף סוף ומצד שני, נצטרך ללמוד לרקוד בין שתי רשתות.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה