עתיד האינטרנט והמדיה

רוג'ר מקנמי (McNamee) הוא פנומן. הוא חבר בלהקת רוק אמריקאית מאז שנת 1997, והשתתף בלא פחות מ- 800 הופעות. הוא גם הבעלים של חברת ההשקעות Elevation Parnters המשקיעה בחברות מדיה שונות, ובעלת שווי החזקות של כ- 2 מיליארד דולר. בחברת ההשקעות חבר גם בונו (סולן U2) ושם החברה הוא כשם אחד השירים של U2. בין ההשקעות הבולטות שלה: פאלם, פורבס, ובעלות של 1% מפייסבוק. רוג'ר חבר במועצות המנהלים של פורבס ונשיונל ג'אוגראפיק וכהגדרתו – מדיה מאוד חשובה לו.

בהרצאות וראיונות שרוג'ר נותן בחודשים האחרונים הוא שוטח את העתיד לפי ראייתו. בהחלט נקודות מעניינות ששוות התייחסות. הוידאו המלא מופיע בסוף הפוסט.

מיקרוסופט

  • ההשפעה האדירה שהייתה למיקרוסופט על החיים שלנו מסתיימת. אם לפני 10 שנים 95% מהשימוש באינטרנט בוצע ממחשב עם מערכת הפעלה של מיקרוסופט, המספר הזה ירד היום לפחות מ- 50%.
  • החסכון מצמצום מערכות המחשבים בארגונים הוא כ- $1000 לכל מחשב שמוחלף בטאבלט. כמות הכסף שארגונים משקיעים היום במערכות המחשוב ייקטנו וכסף זה יופנה למקומות אחרים.
  • המפתחים היום נוטשים את הפיתוח לחלונות ועוברים ל- HTML5, פיתוח לאפל, וקוד פתוח.
  • מיקרוסופט עצמה תמשיך להתקיים על השאריות של מערכת ההפעלה, בסיסי הנתונים ומערכת ה- Exchange, אבל ההשפעה שלה תלך ותקטן.
  • מה שהולך לקרות למיקרוסופט מהווה הזדמנות עסקית אדירה לסטארטאפים – כיוון שבעיית ארגון וסידור היישומים והמידע בסמארטפונים עדיין לא נפתרה.

גוגל

  • הבעיה עם גוגל היא שמודל החיפוש שלה מיצה את עצמו. גוגל התייחסה לכל פריט מידע באינטרנט באופן שווה וכך ניתן היה לחפש כל דבר שעלה על דעתנו ללא קשר לתחום התוכן שלו. בדיוק בגלל המגבלה הזו, קמו אתרי תוכן ייעודיים כגון ויקיפדיה, יוטיוב, אתרי דירוג וחיפוש מסעדות/בתי מלון/טיסות, פייסבוק, טוויטר, אתרי היכרויות ועוד. היום כאשר אנחנו מחפשים נושא מסויים, אנחנו יודעים לאיזה אתר ללכת כדי שהחיפוש יהיה משמעותי, ואנחנו הולכים פחות ופחות לגוגל.
  • בחיפוש בטאבלטים ובסמארטפונים גוגל מפסידה. אחוז החיפושים בגוגל שמגיעים ממכשיר נייד הוא 1% בלבד מאלו שמגיעים ממחשבים. כל מכשירי האייפד והאייפוד לא מכילים את גוגל, ובמכשירי האנדרואיד אנחנו משתמשים בתוכנות ייעודיות ולא במנוע של גוגל.
  • גוגל לא תיעלם אבל הגידול שלה ייעצר והיא תיאלץ למצוא לעצמה מקורות הכנסה נוספים (מכוניות ללא נהג, חוות רוח). מנוע החיפוש ישמש בעיקר עבור חברות. יוטיוב וג'מייל ימשיכו לגדול.

אפל

  • המודל שבו הכל חינם (גוגל) משתנה. המודל הזה התחיל ב- 1998 כשהאינטרנט היה שונה לגמרי מהיום.
  • אפל הציגה מודל שבו צריך להתחיל לשלם על יישומים ומרוויחה מזה הון (ותמשיך להרוויח). ב- 3 השנים האחרונות רוב הכסף שאנשים משלמים כדי להתחבר לאינטרנט הולך לאפל – וזה אפילו לא קשור לתוכנה, אלא לחומרה (כל האייפונים, אייפדים וכאלה).
  • אפל איפשרו לחברות את היכולת לשמור על המיתוג שלהם ע"י בניית אפליקציות ששומרות על המותג, להבדיל מגוגל שם כדי להופיע בתוצאות חיפוש, נאלצת לעבוד לפי אסטרטגיות מסויימות.
  • אפל טיפלה לראשונה בבעיות של זכויות יוצרים ואבטחת מידע – דבר שאף אחד לא הצליח או ניסה לעשות לפני כן (כולל גוגל).

HTML5

  •  זו לא סתם עוד שפת תכנות. HTML5 הולכת לעשות מהפיכה אדירה באופן שבו אנחנו עובדים מול יישומי אינטרנט. הדפים ייראו אחרת וכל השילוב של אודיו, וידאו, שירותים מבוססי מיקום ועוד יישתלבו בצורה הרמונית
  • האתרים הגדולים יכתבו את האתרים שלהם מחדש (הזדמנויות עסקיות) ויקטינו את הדומיננטיות של גוגל עוד יותר. שילוב הפרסומות ייתבצע במודלים אחרים מזה של גוגל.
  • כל אתר יוכל להיות מוטמע לתוך אתר אחר וכך לא עוד פרסומות סטטיות אלא ממש נקודות מכירה ואינטראקציה בתוך האתר שלי. כך אני יכול לפרסם מוצר ולמכור אותו ישירות מתוך האתר המפרסם ללא צורך לעבור לאתר אחר. שוב – המון הזדמנויות עסקיות.
  • עלויות הפיתוח נמוכות מאוד בהשוואה לפלאש
  • HTML5 מוריד את דמי התיווך שהיום משלמים לאפל על כל יישום כיוון שהקוד הוא באינטרנט.
  • מי שמעוניין להציץ לכמה הדגמות של HTML5, יצטרך את הגרסא החדשה יותר של הדפדפן שלו – http://html5sites.com/. דוגמה נוספת שעובדת רק בכרום.

טאבלטים (שוב אפל)

  • אחד השינויים המהותיים ביותר מאז ה- PC. השנה בארה"ב יימכרו 100 מיליון מכשירי אייפד, מספר המהווה 2/3 מתעשיית ה- PC כולה.
  • לאפל אין באמת מתחרה בשוק הטאבלטים ולכן החשיבות בהתאמת כל התכנים לאייפד
  • האייפד הרג את ה- DVD
  • ארגונים גדולים מאמצים את האייפד בקצב מרשים מאוד ביחס לכמות הזמן שהמוצר קיים
  • פוטנציאל השוק של ארגונים גדולים הוא אינסופי
  • אם קצב ההטמעה של האייפד ימשיך לגדול, הוא יהיו חברה של 50 מיליארד תוך 3 שנים

ענן

  • אנחנו מסתובבים עם יותר ויותר מסכים איתנו בכל רגע נתון. מכשיר טלפון (לפעמים יותר מאחד), טאבלט, מחשב נייד, מחשב בייתי, טלויזיה.
  • הבעיה היא שהתרגלנו שכל התוכן שלנו נמצא במחשב, בעוד שאנחנו באמת צריכים אותו על המכשירים הניידים שכל הזמן איתנו. אנחנו צריכים דרך קלה להעביר מידע בין המכשירים שלנו.
  • הענן הוא הפתרון – המון הזדמנויות ומודלים שצריך לפתח.
  • אפל הבינה את זה לפני כולם וכל המכשירים שלה מדברים זה עם זה ללא בעיה. אפל גם לא מציעה רק ענן וירטואלי אלא למעשה כל בית בונה לעצמו את הענן הבייתי הפרטי.
  • גוגל מנסה עכשיו להכנס חלקית לתחום. פייסבוק ומיקרוסופט לא הצליחו (הזדמנות עסקית)

רשתות חברתיות

  • אל תשקיעו ברשתות חברתיות. הסיפור נגמר ופייסבוק ניצחו. יש מתחרות נוספות, אבל רק פייסבוק יכולה להרשות לעצמה לגבות עמלה של 30% על אפליקציות. ואת זה אומר מי שקנה 1% מפייסבוק בתקופה הנכונה.
  • עוד לא פותח המודל המוצלח לפרסום בפייסבוק. מי שיפתח אותו ירוויח הון.
  • השילוב של HTML5 ייתן לפייסבוק דחיפה אדירה קדימה.
  • 500 החברות האחרונות שהבטיחו רשת חברתית חדשה, לא שוות כלום היום.
  • כל חברה ועסק חייבים להיות ברשתות החברתיות, אבל זו כבר ציפיה בסיסית, ובטח לא מספיקה.
  • מכל יישום תהיה צפיה ליכולות חברתיות – וזה כבר לא יהיה משהו מיוחד

סמארטפונים

  • מכשירי האנדרואיד צוברים תאוצה אבל אף חברה לא ממש מרויחה מהם. לעומתם לאפל (שוב) יש רווח מדהים מכל מכשיר שהם מוכרים.
  • אף אחד לא לוקח אחריות על אנדרואיד ולכן לא יירחק היום שילד בן 16 יפתח וירוס שמוחק לכל מכשירי האנדרואיד בעולם את כל המידע. בכלל, אנדרואיד חשופה לגניבת מידע בצורה מפחידה. 64 יישומים הוסרו לאחרונה מאנדרואיד כיוון שהם גנבו מידע של כרטיסי אשראי (ואלה רק היישומים שגילו). באפל לא היה צורך להסיר אף יישום בשל בעיה כזו, בעיקר בגלל הבדיקות שאפל עושה לכל יישום לפני שהיא מאשרת אותו. ברגע שייתגלו בעיות באנדרואיד, המכירות שלהם ייצנחו. לא מומלץ לאף אחד להסתמך רק על אנדרואיד.
  • אפל קונה היום חצי מכמות הזכרון הבלתי נדיף בעולם (בעיקר NAND לצערי), מה שמבטיח לה מבנה עלויות זול.

טלויזיה

  • הטלויזיה היא המקום היחיד שלא ממש השתנה בשנים האחרונות. זאת למרות שלכל טלויזיה יש היום יכולת להתחבר לאינטרנט ולעשות הרבה יותר ממה שהן עושות.
  • לא ברור למה היצרניות לא עושות את זה, אבל זה יקרה. מי שיבנה את המודל הנכון לשילוב טלויזיה ואינטרנט, יוכל להרוויח.
  • מי שייפגע בעיקר הן יצרניות הממירים, הכבלים והלווין

 

הסביבה העיסקית

  • בשנה וקצת הקרובות, השוק האמריקאי יהיה חזק – בעיקר בגלל הבחירות ב- 2012 (הממשל שם לא יינקוט בצעדים חריפים לפני כן). זאת בלי לדעת מה יהיו תוצאות ההחלטה על הגרעון בארה"ב לקראת ה- 2 באוגוסט.
  • ההשקעות המומלצות הן בשלבי ה- seed של סטארטאפים.
  • לזנוח כל השקעה ברשתות חברתיות (ראו רשתות חברתיות בחלק 1 של הפוסט)
  • ההשקעות הנכונות הן במחשוב ענן ותמיכה בהעברת נתונים בין המכשירים השונים שלי. השקעות בחברות בתחום ה- HTML5 גם מומלצת.

 

בהחלט נקודות מעניינות שיעמדו (או לא) במבחן הזמן. הוידאו המצורף מכיל 10 דקות בלבד, אבל בצד ימין למטה ניתן לעבור להרצאה המלאה.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה אבטחת מידע, אופנה, אינטל, חיפוש, טאבלטים, טכנולוגיה, טלפונים, מחשוב, מחשוב ענן, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה