מכוניות בענן

חברת פורד הכריזה השבוע על מכונית קוספט חדשה שתהווה את הבסיס לסדרות המכוניות שלה החל משנת 2012. אין שום דבר חדש בדרך כלל בהצהרות של חברות הרכב אבל משהו בכל זאת שונה בהכרזה הזו. בפן הטכנולוגי, המכוניות כולן יהיו מקושרות לענן. מכונית בענן כבר נשמע יותר מעניין… 

כבר היום, ניתן למצוא ברכבים יכולות תקשורת כאלו ואחרות שבאות בדרך-כלל כתוספת למכונית. כך למשל מכשיר איתוראן שמוצמד לרכב ומכשירים שונים שמקליטים את מה שקורה בתוך הרכב ומחוצה לו בשעת הנהיגה ע"מ לדווח להורים הדואגים או לבעל החשדן מה בדיוק קרה עם הרכב. אז מה מיוחד כ"כ בסיפור הזה ובענן? התשובה נחלקת לשניים:

המאבק על שוק מערכות ההפעלה לרכב

עוד מערכת הפעלה???

כמו שזה נראה כרגע, התחרות על מערכת ההפעלה של הסמארטפון, הולכת להתרחב אל תוך עולם הסמארטקאר. כל השחקניות הקיימות של מערכות ההפעלה כבר עמוק בעסק, וכך גם חברות הרכב הגדולות שמפתחות לעצמן מערכת ייעודית. למיקרוסופט יש גרסה ייעודית של מערכת ההפעלה במיוחד לשוק הרכב (Windows Embedded Automotive) – שפורד עצמה משתמשת בה היום ברכביה, אנדרואיד שממצבת את עצמה כמערכת ההפעלה הכללית אולטימטיבית, כמובן שלוטשת עיניים לשוק הרכב (שלא לדבר על מיזם ה- Google Car), וכך גם WebOS עד ש- HP התחרפנו והחליטו לצאת מכל תחום ה- PC והטאבלטים.

בעולם שבו גוגל קונה את מוטורולה כדי שתהיה לה שליטה על החומרה – הצעד המתבקש מחברות שיש להן חומרה (חברות הרכב הגדולות) הוא לוודא שהתוכנה שתגיע לרכב תהיה שלהן ולא של גוגל, HP, או מיקרוסופט. הייתרון שלהן הוא באינטגרציה המלאה אל תוך הרכב, אבל החסרונות לא מעטים. נראה שנעבור עוד סבב או שניים של מערכות הפעלה עד שחברות הרכב יבינו שהן טובות במכוניות ולא במערכות הפעלה.

מה אפשר לעשות עם קישוריות לרכב 

התאמה אישית

ההודעה של פורד מתייחסת לרכב שכולו מותאם לנהג (מהתמונות לא נראה שמדובר ברכב משפחתי – אבל זו מכונית קונספט והמציאות תהיה אחרת). ע"י זיהוי של הנהג, פריטים מסוימים ברכב יותאמו אישית לנהג. כך לדוגמה גובה ומרחק הכסא מההגה, גובה ההגה, ותחנות הרדיו והמוזיקה המועדפות על הנהג. המנוע עצמו יוכל גם להתאים את עצמו להרגלי הנהיגה של הנהג כך לדוגמה לנהג אגרסיבי ולנהג אחר, המנוע יגיב אחרת ובהתאם לאופי נהיגתם. מאיפה כל המידע הזה מגיע? מהענן. בתיאוריה המידע יכול להגיע מהענן אבל ברכב של נהג אחד או שנים המידע גם יכול להישמר על זכרון ברכב עצמו. היתרון בענן הוא היכולת לעבור מרכב פורד אחד לשני כשהכל עובר יחד איתי. בסרטון המצורף בסוף, מוצגת כל התאוריה של פורד – כשבעיניי חלקה הגדול מופרך (כמו הסנכרון שנעשה בין השעון המעורר ליומן הפגישות שלי כך שאם הפגישה הראשונה שלי ביום נדחתה, השעון יעיר אותי שעה מאוחר יותר), אבל מי אני שאשפוט את פורד…

בטיחות 

אחת התכונות שפורד מתגאה בה היא היכולת להגביל נהגים מסויימים (בעיקר נהגים חדשים) בדרכים שונות. כך למשל נהגים חדשים יכולים להיות מוגבלים בשעות הנהיגה שלהם (הרכב לא יאפשר נהיגה רצופה של יותר ממספר שעות, לא יאפשר נהיגה בשעות הלילה המאוחרות). המהירות יכולה להיות מוגבלת לנהגים מסויימים (לא יותר מ- 120 למשל), לא תתאפשר נהיגה כאשר לא כולם חגורים, לא תתאפשר נהיגה מחוץ לרדיוס מסויים ממה שמוגדר, ועוד ועוד. העובדה שכל המידע הוא מרכזי, מאפשרת לכל הורה להכנס לאתר מסויים ולהגדיר בקלות את כל המגבלות האלו.

פיקוח

מצלמות מסויימות ברכב יכולות להישלט מרחוק. כך למשל אם מישהו נתקע עם הרכב, מעורב בתאונה, או לחילופין אתה כבעל הרכב מקבל הודעה שמישהו נוסע בפראות עם הרכב שלך, ניתן להתחבר לרכב עצמו ולבדוק בדיוק מה קורה.

נהיגה ירוקה

כמובן שכל הרכבים העתידיים יהיו היברידיים ובעזרת החיבור הקבוע לענן, הרכב יוכל לדעת איפה הוא נמצא ובהתאם לזה להחליט על הפעלת המנוע החשמלי או הרגיל. הרכב גם יוכל לנסות ולנחש את מסלול הנסיעה שלנו (לדוגמה לעבודה והביתה) ולמקסם את השימוש במנוע החשמלי.

החיבור לעולם שלנו

השימוש בענן מאפשר לפורד לסנכרן בין הפעולות השונות שאנחנו עושים בתוך הרכב ומחוצה לו. אם שמעתי מוזיקה או ראיתי סרט לפני שיצאתי מהבית, אני יכול להמשיך לראות אותו ברכב (שוב – אפשרי גם היום אבל לא אינטגרטיבי).  דברים שעשיתי בדרך מלווים אותי אל תוך הבית או העבודה כשאני יוצא מהרכב. ככל שיותר ויותר מכשירים יישלטו דרך האינטרנט, אני אוכל לבצע אותם מתוך הרכב במערכת הפעלה שפורד פיתחה ומותאמת לרכב.

ועוד טיפה על העתיד

מכוניות הן מקום נהדר למחשוב בשל הזמן הרב שאנחנו יושבים בהם ולמעשה שבויים בתוך הרכב למשך הנסיעה. זה זמן שבו ניתן ללמוד עלינו, לשווק לנו, ולהנחיל לנו הרגלים שילוו אותנו בהמשך (כגון להרגיל אותנו למערכת הפעלה מסויימת). במקומות דומים, אולי נראה מערכות הפעלה דומות או אחרות מנסות לחדור. זה קורה במטבח וזה קורה בטלויזיה (סמסונג). אני מניח שאין מקום לשחקנית נוספת פה, אבל יש לא מעט חברות שהיו רוצות להיות האנדרואיד הבא.

העולם המקוון, זה שבו כל המכשירים מדברים זה עם זה, ייתפתח עוד ועוד. לא יודע אם השעון המעורר יעדכן את עצמו על-פי יומן הפגישות אבל לפחות שידליק את החימום 20 דקות לפני שהוא מצלצל.

על אודות דוד קודיש

דוד קודיש הינו מומחה מערכות מידע, שימושי אינטרנט, וטכנולוגיה שעוסק בתחומי האינטרנט וההייטק מעל ל- 17 שנה. דוד שימש בתפקידי ניהול בכירים שונים בחברות טכנולוגיה שונות בהן אינטל ונומוניקס ומיקרון. כיום משמש כמרצה באוניברסיטת בן-גוריון שם הוא משלים לימודי דוקטורט בתחומי gamification. הבלוג עוסק בטכנולוגיות נוכחיות ועתידיות בניסיון לחזות ולהבין את העולם הטכנולוגי לתוכו אנו נכנסים, ואת המשמעויות על איך שהחיים שלנו ייראו. אני מאמין שחשוב לדעת לאן אנו הולכים כדי להיות מוכנים וכדי להיות הורים טובים יותר לילדינו שגדלים לתוך המציאות החדשה.
פורסם בקטגוריה Home automation, אינטגרציה, טכנולוגיה, כללי, מחשוב ענן, רכב, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות על מכוניות בענן

  1. מאת EZ-Web‏:

    מאמר מרתק,
    מעניין איך הדור היותר מבוגר יגיב למכוניות החדשניות הללו שבהן הכל קשור לאינטרנט…
    דווקא העניין של הענן והחיבור לאינטרנט בהקשר של ישראל מטריד אותי, אפילו wi-fi נורמלי במסעדה אני לא משוכנע שהוא מספיק טוב ביחס לדרישות, אז אינטרנט תוך כדי נסיעה שיספק דרישות ברמה מאד גבוהה?

    • מאת David Codish‏:

      תודה –

      בעניין ה- wifi אני לגמרי מתחבר. יש בעיה עם זה שאולי תיפתר עם 4G או Wimax אבל כנראה שייקח עוד זמן לזה (תשתיות וכאלה). בכל מקרה, כבר היום אם אתה פשוט מחובר דרך חבילת הנתונים שלך אתה יכול להיות מחובר כל הזמן ללא ניתוקים – כך שאני לא רואה בעיה לאינטרנט תוך כדי נסיעה. רק עניין של עלות…

  2. מאת רועי‏:

    מניח שהתכוונת למוטורולה ולא לנוקיה בהקשר של הרכישה של גוגל

  3. פינגבאק: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

  4. פינגבאק: היום שבו הרכבים שלנו יצאו להורה סוערת | Technologeek

  5. מאת קאיה‏:

    האמת היא ששמעתי על רכב כזה שמתאים את עצמו לנהג כל פעם שאחד אחר נכנס, זה רכב של קאדילק, רכב פאר שנמכר בארץ במחירים מטורפים….
    אבל אין ספק שבכל מקרה זה ממש ממש מגניב…

כתיבת תגובה